Wednesday, October 23, 2013

Hinnalla hyvää

Luksus-sana mielletään saman tien kalliiksi. Luksus on elitististä, koska on illuusio, että vain harvoilla on varaa luksukseen.  On totta, että harvoilla on varaa maksaa 300.000 dollaria t-paidasta. Jos kuulee, että joku on ostanut pienen asunnon hintaisen t-paidan, aika monille ensimmäinen reaktio on järkytys.  Tosin euroiksi muutettuna noin 222.00 euroa maksavalla t-paidalla hankitaan myös samanhintainen Unicefin avustustarvikkeita kuljettava rahtilento Afrikan sarveen. 

Kallis hinta muuttuukin hyväksyttäväksi, kun samalla parannetaan maailmaa.
Afrikan avustaminen on konkreettista ja ylevää. Toimisikohan sama konsepti vaikkapa myymällä suomalaista 4000 euron lippalakkia, jonka hinnalla palkattaisiin ylimääräinen vanhustenhoitaja. Suomalainen vaatetollisuus voisi rohkeasti  kokeilla muutamaa hyväntekeväisyystuotetta - riittävän kalliiksi hinnoiteltuna.


Kallis hinta on useimmiten viesti myös  paremmista työolosuhteista, yrittäjän maksamista veroista tai laillisista lisensseistä.  Käsityöläisyyden säilyminen, työpaikkojen luominen ja asialliset työolosuhteet ovat sivutuote, jota luksusta ostamalla  tuetaan. Vaikka ei olisikaan varaa tukea  Afrikan rahtilentoa, omilla ostovalinnoilla voi silti parantaa maailmaa piirun verran paremmaksi.


No comments:

Post a Comment